יום שישי, מרץ 29 2024
כתבות אחרונות
מוצרי עץ

תריסי עץ חיצוניים – ליצירת אווירה יוקרתית ונוסטלגית בבית, מבלי להתפשר על נוחות

בעוד שבארץ הקודש מדובר בטרנד חדש יחסית, ביבשת הישנה (אירופה) תריס העץ הינו פריט עיצובי ושימושי בבתים רבים כבר מאות שנים והינו חלק בלתי נפרד ממסורת הבנייה האירופאית. השימוש הראשון בתריסי עץ מתאורך לאנגליה של המאה ה-16 ומשם הוא כבר התפשט ברחבי יתר היבשת.

אז למה בכל זאת תריסי העץ החיצוניים עשו עלייה לישראל?

תריסים אלה (שהובאו לא"י עם הטמפרים במאה ה-19), מוסיפים "טאץ'" עיצובי ומלא אופי של ממש, למראהו הכללי של בית שמעוצב באופן לא שגרתי (כלומר, לא  "מפלצות הבטון", בינייני רבי הקומות וגורדי השחקים הממלאים את רחובות ערינו ויישובינו בישראל של 2021) או של משפחה עם חוש עיצובי שמתכננת את עיצובו של בית חדש יחד עם אנשי מקצוע כדוגמת אדריכל ומעצב פנים.

מה כל כך מיוחד ועיצובי בתריסי עץ?

תריסי עץ חיצוניים מוסיפים נוכחות לכל בית עם יומרה עיצובית, תוך שהם גם מהווים פריט פונקציונלי באמצעות ויסות אור והצללה מתאימים. תריסים אלה, מאפשרים לכם שליטה מקסימלית על כמות האור אשר חודרת אל פנים הבית ובנוסף גם מאפשרים לכם לשלוט בכמות האור שחודרת לפנים הבית.

להבדיל מתריסי האלומיניום (או כל מתכת אחרת) או הפלסטיק, שנמצאים היום בשימוש רווח ברוב הדירות המודרניות בישראל, תריסי עץ מהווים פריט פונקציונלי ואמוציונלי מרשים בפני עצמו , לדעת רבים מאיתנו.

בכוחו של תריס העץ הטבעי, לשדר לנו תחושות נוסטלגיה חמימות, יוקרה, אווירה ביתית שלווה ונעימה ואף להעניק לנו אווירה כפרית מסוימת, אשר אהודה על רבים.

חשוב לקחת בחשבון שתריסי עץ באיכות גבוהה, הם בהחלט עמידים ויכולים לשמש אותנו לשנים רבות,בטיפול נכון ובשימוש מיטבי, אך בהיותו של העץ "חומר חי" שמגיב לאקלים וללחות, הוא עלול להגיב בצורה לא טובה למשתני מזג האוויר ולהזנחה מתמשכת. העץ מתנפח בחום גבוה ומתכווץ בקור קיצוני ולכן חשוב לדעת איך להשתמש בתריסים המורכבים ממנו, להכיר את יתרונותיו ומגבלותיו.

המפתח בקבלת תריסי עץ איכותיים שישמשו אתכם לשנים רבות קדימה, הוא כאמור שימוש בחומר גלם איכותי, כדוגמת עץ אורן קנדי (אורן קליר) וייצורם בידי חברה מודרנית שמקפידה על ייצור נאות.

איך נזכה ליהנות לאורך שנים רבות ובצורה מיטבית מתריסי העץ שלנו?

בשביל להבטיח שתריסי העץ שקניתם, יחזיקו לאורך שנים רבות של שימוש סביר מבלי: להתעוות, להתבלות, להיסדק ולהתבלות, הדגש הראשון שחשוב שתתייחסו אליו בבואכם לבצע את הרכישה, מיצרן התריסים, הוא תכנון מוקפד וייצור ללא רבב.

חשוב שתכירו, אלה הם האלמנטים החשובים בייצורם של תריסים מעץ:

  • רוחב כנף מומלץ הוא עד 60 ס"מ בלבד – – אם כנף התריס הינה רחבה יותר,
    התריס יכול להתעקם לאורך הזמן ולקבל דיספורמציה. אם הפתח גדול יותר, רצוי להוסיף כנף לפתיחה או כנף אחת עם חלוקה של שלבים לאורך.
  • עבור תריסי עץ המשולבים עם חלונות בלגיים, יש הכרח להשאיר רווח של לפחות 8 ס”מ בין תריס לתריס כדי שיהיה מקום לסגור את התריס כך שייסגר בקו אחד עם הקיר החיצוני.

ישנם שני סוגים של תריסי עץ חיצוניים ששכיחים בשימוש ביתי כיום:

  1. תריסי פתיחה – הנפתחים כלפי חוץ . ניתן לבחור בין תריסים בעלי שלבים ניידים המאפשרים שליטה מירבית בכמויות האור והאוויר שנכנסות לחלל הבית (בדומה ל"תריסי רפפה", רק בייצור עץ) לבין תריסים סטטיים / קבועים, בהם הזווית של שלבי התריס קבועה וצריכים לפתוח ידנית את כנף התריס במטרה להכניס אור לחדר.
  2. תריסי גלילה – לרוב ייוצרו מאלומיניום (או מתכת עמידה אחרת), אבל מיוצרים גם מעץ במקרים מסוימים, תוך שילובם עם מנועים חשמליים  או רצועות למשיכה ידנית. תריסי הגלילה החשמליים מעץ, הם פתרון אידיאלי לאנשים המעוניינים לנצל את הנוחות הגבוהה של שימוש בתריס גלילה ובמקביל מעוניינים ליהנות מהעיצוב היוקרתי והחמים שמקנה השימוש בתריסי עת.  בנוסף, זוהי גם אופציה משתלמת מבחינת עליות כספיות במקרים רבים, בהשוואה לשימוש באלומיניום ושאר מתכות יקרות.

תריסי עץ חיצוניים המיועדים למבנים לשימור

גישה אדריכלית השכיחה באירופה וקיימת במידת מה גם בישראל (בחלק לא מבוטל ממנה בתל אביב),  היא נגרות עבור שימור מבנים היסטוריים בעל ערך לאומי ואישי רגשי לבעלי הנכסים. היא כוללת בתוכה, ייצור והרכבת חלונות לשימור מבנים, לצד תריסי עץ מותאמים. עבודה זו אינה שכיחה מאוד ומחייבת פנייה לאנשי מקצוע מסוימים, אשר ביכולתם לספק את הפריטים ואת התקנתם הנאותה (מבלי לפגוע בעיצוב ובחומר המקיף את האלמנט החדש שנרכש).

עלויות:

שמתלבטים בין מספר אפשרויות לרכישת תריסי עץ , המחיר הוא כמובן גם שיקול שנלקח בחשבון. מנעד המחירים בין הדגמים השונים, יכול להיות רחב ביותר והינו תלוי במשתנים רבים, כגון: סוג התריס (האם הם מסוג גלילה או פתיחה) , מספר השלבים או הכנפיים שמורכבים כחלק ממכלול התריסים, איכות וסוג חומר הגלם, רוחב המפתח ועוד.

לסיכום:

תריסי עץ חיצוניים, עדיפים על פני תריסים העשויים מחומרים מודרניים יותר, כאשר לפני הכל, בולט המשתנה העיצובי שמוסיף תריס העץ לחזית החיצונית של המבנה ולחלל הפנימי של החדר בו הוא מותקן. תריסי עץ מספקים לבית, תחושה אסתטיקה קלאסית והידור ומשתלבים מצוין עם חומרי חיפוי כדוגמת ברזל, אבן וכו'.

הראו לי עוד

מאמרים קשורים

בדקו גם

Close